Po dlouhé době se vracím k téhle publikační rovině, kterou
ač nikdo nečte, beztak považuji za důležitou osobní
výpověď ke světu. Měla by určitě občas i odrážet morální
cítění a obavy z jevů v naší společnosti. A k tomu se právě
nyní potřebuji vyjádřit, protože začínám mezi Čechy cítit
zhoršené nálady. Dehumanizace je tuším poměrně nový
pozorovaný jev z psychologie, který měl na svědomí mnoho
masových vražd lidí určité skupiny, válečné zločiny a
pogromy... Bohužel nemůžu za svým postojem stát jako psycholog a
filozof, abych tím přispěl dobrému úsudku vahou vzdělance. Nu
což, já nejsem zdaleka prvním člověkem, který považoval za důležité
se alespoň zmínit. Jedná se o jev, který se převážně objevuje
jako davový, čímž se pro jedince mnohonásobně ztěžuje dostat
podnět k sebereflexi.
V první řadě vám připomenu otázku, před kterou mnozí z vás
již jistě stáli. Jede-li tramvaj bez kontroly po kolejích a vy
vidíte, že dozajista zabije pět dělníků na kolejích, ale vedle
vás je výhybka, kterou vagon pošlete na kolej, kde se momentálně
nachází pouze jeden dělník, přehodili byste výhybku? Na chvíli
se nad tím zamyslete... Pravděpodobně byste výhybku přehodili, protože
matematika tohoto jednání je nezpochybnitelná. A teď... Dovedete
si představit, že se potom setkáte s rodiči, manželkou, dvěma
dětmi, sedmiletou dcerou a devítiletým synem toho dělníka? Jak
byste jim vysvětlili, že jste zabili jejich syna, manžela a otce?
Když se dostaneme do takové situace, začne se naše vnímání
obracet druhým směrem, tak jako kdybych otázku položil
následovným způsobem: tramvaj se řítí na skupinu pěti dělníků,
vy jste na mostě nad koleji a vedle vás stojí muž dostatečné
velikosti a hmotnosti, aby tramvaj svým tělem zastavil, a nyní
stojíte před otázkou, zda byste jej strčili pod vagon, pro
záchranu oněch pěti mužů. Matematika té situace je úplně
stejná. Stejně jako předtím se s vaším přičiněním změní
situace tak, aby zemřela pouze jedna osoba, a nikoli pět. Přesto
už většina z vás nemůže aplikovat stejný princip.
A tím jsme u zdroje problému. Kdy je pro vás jiná osoba
člověkem jako jste i vy, a kdy se pro vás život některé bytosti
stane pouhou matematickou otázkou. Nemálo-krát a nemálo-kde jistě
v Německu za Druhé světové války zaznívalo "čím méně
židů, tím lépe". Vědecky vzato je snadno zjistitelné, kdy
člověk jiného člověka vnímá jako lidskou bytost nebo jako hmyz
podle toho, které části mozku aktivuje při jeho posuzování. V
okamžiku, kdy se nezapojí část mozku, která má na starosti
společenské chování, empatii a sounáležitost s lidmi, při
pohledu na útrapy jistého člověka, tak se jedná o dehumanizaci a
pozorovatel by sám neměl problém danou osobu mučit nebo
zabít. Tento jev je bohužel více než běžný ve válečné zóně.
Dnes se u nás řeší tolik otázek, které se týkají lidských
práv a svobod s tak zbytečnou vervou a složitou argumentací,
ačkoli ty humánní, rozumné a morální odpovědi jsou velice
jednoduché. Mohou homosexuálové vychovávat děti? Máme na našem
území potlačovat Islám? Máme Romům brát sociální
dávky? Měl by stát opravdu rozhodovat z vůle lidu, nebo by měl
rozhodovat morálně a rozumově? Takové otázky řešeny tímto
způsobem "nestranného vyjadřování médií" vedou společnost k negativním náladám k diskutovaným
skupinám a teprve potom vznikají odpovědi, jež jsou tak amorální,
a dochází k plošné dehumanizaci.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji Vám za komentář, a to i v případě, že mě s ním štvete :)